Søk i denne bloggen

onsdag 13. mars 2013

Min Kjole - min stemme


 
Jeg starter snart opp prosjektet Min kjole - min stemme i samarbeid med Årvoll Gård. 

Nå søker jeg jenter i alderen 14-18 år fra Bydel Bjerke som ønsker å delta. Kurset er gratis.

Deltagerne vil lære å sy en helt spesiell kjole som symboliserer hvem de er. De veiledes i å designe og sy en kjole med vekt på gjenbruk og redesign.
På kurset vil jentene lære å sy et enkelt kjole-grunnmønster, tegne og male på stoff, applikere motiver og å sy på deler fra brukte plagg. Deltagerne skal ta med seg brukte tekstiler og plagg de skal bruke til deler av kjolen. Det vil være materialer og utstyr tilgjengelig på kurset. Det kreves ingen forkunnskaper og det passer både for nybegynnere og de som har sydd endel fra før.

9 kurskvelder torsdager kl. 17.30 – 20.30, kulturloftet på Årvoll Gård.
Datoer: 11.4 / 18.4 / 25.4 / 09.5 / 23.5 / 30.5 / 06.6 / 22.8 / 29.8

Kjolene presenteres på et eget arrangement på Årvoll Gård, kulturscenen 
søndag 1. september og på Veitvedt senteret 14. september.

Prosjektet markerer 100-års jubileet for kvinners stemmerett. Jenter i alderen 14-18 år med ulik etnisk og nasjonal opprinnelse inviteres til å delta. Deltagerne skal gjennom prosjektet bli bevisste og stolte av sin bakgrunn og identitet. De skal få et forhold til stemmerett og deres rett til å bli hørt og ta aktiv del i samfunnet.

Kjolene stilles ut og det blir en stor markering på Årvoll Gård i forbindelse med utstilling av prosjektet, 1. September. Det blir ”catwalk” som viser kjolene på kultur-loftet og det planlegges også visninger andre steder i bydelen.

Prosjektet søker å skape relasjoner mellom jenter og kvinner med ulik etnisk bakgrunn som bor i bydel Bjerke. De unge jentene vil bli kjent med det frivillige miljøet som er tilknyttet Årvoll Gård.


Påmelding og spørsmål rettes til: Eline Medbøe, tlf: 902 02 547 / e-post: elinemt@yahoo.no

Her er invitasjonen:

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg er en jente på 14 år fra Linderud skole :) Jeg ble valgt til å være med på den herlige kurset, men jeg lurte bare på om jeg kunne ta med en av mine foreldre til kurset, slik at moren/faren min kan bare sitte der, mens jeg jobber med kjolen? Og det andre var om at jeg har sømming de første ukene i samme tid, og er det da greit å ikke møter opp de første ukene? Jeg har så veldig lyst til dette og lurte på om det var greit :) Tusen Takk! Hilsen en jente fra Linderud skole :)

    SvarSlett
  2. Hei! Så hyggelig at du har lyst til å være med. Moren og faren din er hjertelig velkommene til å være med mens du syr. Jeg har lagt opp kurset slik at man skal rekke å bli ferdig selv om man går glipp av en kveld eller to. Vi får bare planlegge kjolen du skal lage godt slik at du får tid til å fullføre. Veldig fint om du melder deg på til mail: elinemt@yahoo.no med navn, adresse og tlf.nr. og skriv hvilke kvelder du ikke kan komme. Jeg ser frem til å møte deg! Mvh Eline

    SvarSlett